Crypto is weer een stap dichter bij mainstream acceptatie als betaalmiddel. Vanaf volgende maand begint het Franse luxe modemerk Balenciaga met het accepteren van Bitcoin en Ethereum als betaalmiddel online en in geselecteerde vestigingen. Zo liet The Wall Street Journal deze week weten. Dit nieuws komt terwijl de crypto-industrie in een dalende markt zit. Het in Parijs gevestigde modehuis heeft echter duidelijk gemaakt dat zijn crypto-plannen op de lange termijn gericht zijn en dat volatiliteit een vaste waarde is in de crypto-ruimte.
Inhoudsopgave
Balenciaga verwelkomt BTC en ETH
Het Franse luxe modemerk Balenciaga zal volgende maand crypto als betaling beginnen te aanvaarden. Winkelend publiek zal online en in zijn vlaggenschipvestigingen Madison Avenue en Rodeo Drive met Bitcoin en Ethereum kunnen betalen.
Het is onduidelijk welke betalingsgateway Balenciaga zal gebruiken, maar verwacht wordt dat in de toekomst naast Bitcoin (BTC) en Ethereum (ETH) ook andere cryptocurrencies zullen worden toegevoegd. Ook wordt verwacht dat meer locaties in de toekomst zullen beginnen met accepteren.
“Balenciaga denkt op lange termijn over crypto, en schommelingen in de waarde van valuta zijn niets nieuws,” zei het bedrijf naar verluidt.
Het luxe modehuis onthulde in december 2021 dat het een metaverse bedrijfseenheid lanceerde. Over het project is verder weinig bekend. Balenciaga CEO Cédric Charbit’s commentaar op de zaak is dat hij de “metaverse als een land” beschouwt en als zodanig een zakelijke mogelijkheid.
Andere modemerken die belangstelling voor de metaverse getoond hebben zijn o.a. Gucci, Louis Vuitton, Nike, Burberry, Givenchy, JW Anderson, Tommy Hilfiger, Dolce en Gabbana en Dior.
Luxemerken springen op de crypto wagon
De stap maakt Balenciaga het nieuwste legacy modemerk dat cryptocurrencies omarmt als betaalmiddel. Balenciaga voegt zich bij andere luxemerken die digitale activa als betaalmiddel aanvaarden.
Eerder deze maand kondigde Gucci aan dat het cryptobetalingen online en op vijf in-store locaties zou gaan toestaan. Gucci accepteert momenteel de cryptocurrencies Bitcoin, Bitcoin Cash, Ethereum, Litecoin, Dogecoin, en Shiba Inu als betaling. Dit geldt zowel voor online aankopen als in vijf geselecteerde winkels. Deze maand onthulde ook TAG Heuer zijn crypto-plannen.
Naar verluidt zal Gucci tegen het eind van de maand tien cryptocurrencies accepteren in geselecteerde winkels in de VS. Luxe Zwitserse horlogemaker TAG Heuer, in een samenwerking met BitPay accepteert nu Bitcoin en 11 andere cryptocurrencies op zijn e-commerce platform.
Balenciaga zal aanvankelijk alleen betaling in Bitcoin of Ethereum toestaan, de twee grootste cryptocurrencies naar marktkapitalisatie, maar is van plan het programma te zijner tijd uit te breiden naar andere munten.
Andere luxemerken die crypto accepteren zijn reisbureau Travala.com en horlogemerken Hubolt, Franck Muller en Norqain. Wijlen Virgil Abloh’s Off-White kondigde in april aan dat het crypto (Bitcoin, Ethereum, Binance Coin, XRP, Tether en USDC) begon te aanvaarden in zijn flagship stores in Parijs, Milaan en Londen.
Luxemerken en Web3
Luxemode is geen onbekende voor Web3. Het afgelopen jaar hebben talrijke oude merken, waaronder Balenciaga, Gucci, Nike, Dolce & Gabbana, en Burberry, NFT collecties en metaverse pop-ups gelanceerd.
Hoe traditioneel deze merken in sommige opzichten ook zijn, ze lijken allemaal op één lijn te zitten wat betreft digitale mode als een zakelijke mogelijkheid. Volgens verschillende industrie-experts die in oktober met Decrypt spraken, zou de digitale mode-industrie uiteindelijk de $ 2 biljoen waarde van de fysieke modemarkt kunnen benaderen of zelfs evenaren.
In december kondigde Balenciaga de oprichting aan van een in-house metaverse bedrijfseenheid. Hoewel Cédric Charbit, de CEO van het label, tegenover de WSJ niets wilde onthullen over de plannen van de eenheid of de langetermijnstrategie, zei hij wel dat hij “de metaverse als een land” ziet, een markt die even belangrijk is als alle landen waarin het merk nu actief is.
Het nieuws van Balenciaga’s omarming van cryptocurrencies komt nu velen denken dat de cryptomarkt een nieuwe Cryptowinter ingaat. De hoeveelheid Bitcoin die nodig is om in november een hoodie van $1.250 van Balenciaga te kopen, zou vandaag iets minder dan $563 waard zijn.
Maar de turbulentie van de cryptomarkt intimideert de leiding van het merk niet. Op de vraag of de recente crash van de markt Balenciaga’s standpunt over crypto beïnvloedde, antwoordde Charbit eenvoudig dat zijn denken “op lange termijn” is.