Crypto Exchange Crypto.com heeft een mega deal afgesloten in de sportwereld. De naam van het huidige Staples Center, een enorm stadion in Los Angeles en thuisbasis voor diverse sportteams uit LA, zal worden omgedoopt naar Crypto.com Arena. Volgens de LA Times betaalt het bedrijf het astronomische bedrag van ruim 700 miljoen dollar. Hiervoor is de naam van het bedrijf voor de duur van 20 jaar verbonden aan het stadion.
Inhoudsopgave
Thuishaven voor diverse sportteams
Zoals gezegd is het stadion de thuishaven voor verschillende sportteams uit Los Angeles. Zo maken er maar liefst drie basketbalteams, La Lakers, Clippers en Sparks gebruik van het complex. Daarnaast speelt hier ook het ijshockeyteam LA Kings de thuiswedstrijden. Voorheen speelden ook de Los Angeles D-Fenders en de Los Angeles Avengers hun thuiswedstrijden. Het was het enige stadion waar 5 verschillende sportsoorten werden uitgeoefend.
Naast dat het stadion de thuishaven van diverse sportteams is worden er jaarlijks ook zo’n 250 evenementen georganiseerd. Er komen ruim 4 miljoen bezoekers per jaar naar het complex. Sinds de opening van het stadion in 1999 zijn er diverse grote evenementen gehouden. Zo werd bijvoorbeeld in het jaar 2000 hier de Democratische Nationale conventie gehouden. Ook was het stadion het toneel voor grote sportevenementen zoals de National Hockey League All-Star Game, het NBA All-Star Weekend en de WTA Tour Championships. Ook vindt vrijwel ieder jaar de uitreiking van de Grammy Awards plaats.
Ook in de muziekwereld is het een bekend stadion. Zo kwam het stadion na de dood van Michael Jackson veel in het nieuws vanwege het feit dat hij hier veel had gerepeteerd voor zijn laatste concerttour. In juli 2009 werd er in het stadion dan ook een openbare herdenkingsdienst voor de King of Pop gehouden. Justin Bieber huurde schijnt het stadion ooit in zijn geheel te hebben afgehuurd zodat hij even alleen kon zijn met zijn vriendin Selena Gomez.
Mega stadiondeal van crypto.com
We spreken hier over een enorme grote stadiondeal. Crypto.com betaald zogezegd dus 700 miljoen USD voor een periode van 20 jaar. Ter vergelijking, de vorige sponsor Staples, een grote handelaar in kantoorartikelen, betaalde in 1999 100 miljoen dollar. Hiervoor konden zij hun naam voor 10 jaar aan het stadion verbinden. De bouw van het gehele complex kostte destijds 375 miljoen USD en is met private gelden gefinancierd.
Het nieuwe logo zal naar verluidt voor de wedstrijd tussen de Lakers en de Brooklyn Net op eerste kerstdag worden onthuld. Hierna zal de complete re branding worden opgepakt. Een hele operatie want dit het is niet alleen de naam die wijzigt maar ook het hele uiterlijk van het stadion.
Het stadion en haar gebruikers plukken de vruchten van deze megadeal. Zoals meestal het geval is, is nu ook weer niet iedereen van de Crypto.com deal gecharmeerd. Zoals vaak spelen emoties hierbij een belangrijke rol. Neem nu de bekende basketballer Paul George van de Clippers. Hij zegt niet overtuigd te zijn van het nut.
Tegen de LA Times zei hij het volgende: ‘Ik ben opgegroeid met het Staples Center stadion als de plaats om te spelen en te zijn. Het zal absoluut heel vreemd zijn. Het is welleswaar precies dezelfde locatie, maar toch ervaar ik het dat ons een stuk geschiedenis wordt afgenomen. Gelukkig zullen we hier niet meer zo lang blijven’. De Clippers zullen in 2024 naar een nieuwe thuishaven, de Intuit Dome, verhuizen. Door deze verhuizing hoeven ze hun thuishaven niet meer te delen met de Lakers.
Actief in sportsponsoring
Volgens het bedrijf zelf is het nu het juiste moment voor deze stadiondeal. Crypto.com CEO Kris Marszalek vertelt aan de LA Times super trots te zijn. Hij vindt de deal een briljante zet van de mensen van AEG, dat locatie eigenaar is.
Mensen zullen later terugkijken op deze deal als het moment waarop de cryptomarkt mainstream werd. Het komende decennium zal namelijk het de grote acceptatie van de cryptowereld worden aldus Marszalek.
Voor het bedrijf Crypto.com, waarvan het hoofdkantoor in Singapore is gehuisvest is gevestigd, is het niet de eerste sponsordeal. Eerder dit jaar bijvoorbeeld, sloot het bedrijf al een deal met de Formule 1 ter waarde van 100 miljoen dollar. Verder zijn ze sponsor van diverse sportteams zoals de Montreal Canadiens, Paris Saint-Germain en de Philadelphia 76ers.
https://www.youtube.com/watch?v=VvciXxmQ_-g