Super Bowl wordt dit jaar overgeslagen door Crypto

De Super Bowl is een groot gebeuren, maar dit jaar zit het even anders. Buiten het feit dat de cryptomarkt tekenen van herstel vertoont na de “crypto winter” van vorig jaar, met bitcoin weer rond de 47.500 dollar, zullen liefhebbers een opvallende afwezigheid van crypto advertenties gemerkt hebben tijdens Super Bowl van afgelopen nacht. Een insider bij FOX Business heeft bevestigd dat grote cryptobedrijven dit jaar zouden afzien van deelname aan de reclamestunts.

Wat is er aan de hand?

De terughoudendheid om te investeren in Super Bowl reclames kwam voornamelijk voort uit verschillende overwegingen. Sommige bedrijven wezen op financiële beperkingen en het feit dat er geen budget is, terwijl anderen aangegeven hebben dat hun marketing geld ergens anders een stuk beter kon worden ingezet. Cryptobedrijven kozen in deze periode voor langetermijnstrategieën boven opzichtige, kostbare promoties.

Kraken, de op een na grootste crypto-exchange in de Verenigde Staten, heeft bewust gekozen niet te adverteren tijdens de Super Bowl, daarbij wijzend op het voornamelijk Amerikaanse publiek van het evenement.

Mayur Gupta, de marketingmanager van Kraken, benadrukte het wereldwijde karakter van de volgende golf van crypto adoptie en gaf de voorkeur aan initiatieven die gericht zijn op educatie en bewustwording boven tactieken die hype en angst om iets te missen (FOMO) genereren.

Mayur verklaarde dat adverteren op de Super Bowl haaks staat op de wereldwijd gerichte strategie van het bedrijf. Het toernooi is namelijk erg gericht op de Verenigde Staten. Het besteedt zijn aandacht liever aan meer duidelijk creëren dat crypto kan helpen met financiële inclusie en het behalen van financiële vrijheid.

Aan de andere kant heeft Coinbase wel een geschiedenis van adverteren tijdens de Super Bowl. Maar zelfs terwijl ze nu lopende televisiecampagnes hebben, bleef hun deelname aan de Super Bowl van dit jaar nog een lange tijd onzeker.

Bitcoin grafiek

Super Bowl zonder ETF

Daarnaast zouden ook bedrijven achter de recent goedgekeurde spot bitcoin ETF’s, zoals BlackRock, ’s werelds grootste vermogensbeheerder, en Grayscale, een toonaangevende crypto vermogensbeheerder, niet in de schijnwerpers staan tijdens de Super Bowl. Dit is dan daadwerkelijk ook niet gebeurd.

Beide bedrijven zijn wel actief geweest in andere reclamemedia. Hierbij kun je denken aan televisie en billboards, maar hebben er uiteindelijk niet voor gekozen om te verschijnen in de Super Bowl.

Deze beslissing werd waarschijnlijk beïnvloed door het feit dat CBS, de omroep van het evenement, al in november bijna al zijn reclameplekken had verkocht, wat botste met de timing van de SEC-goedkeuring voor bitcoin ETF’s, die twee maanden later werden ontvangen. Hierdoor konden ze natuurlijk niet al in november laten weten of deze reclames zouden lukken.

Een 30 seconden durende spot tijdens de game van dit jaar kostte ongeveer 7 miljoen dollar, volgens Ad Age, een bedrijf dat gegevens bijhoudt over marketing en media. Met zo’n hoge prijs voor advertenties lag de druk op adverteerders om gedenkwaardige en impactvolle commercials te creëren die aansluiten bij miljoenen kijkers.

De advertentieruimte tijdens de Super Bowl is een drukbezette markt, met merken die vertrouwde gezichten zoals Ben Affleck, Jennifer Lopez, Steve Martin en John Travolta inzetten.

Nfl Stadium Super Bowl

Blunder van 2022

Het ligt voor de hand dat het gebrek aan crypto-advertenties er dit jaar ook mee te maken had met het advertentie fiasco van twee jaar geleden. 2022 stond namelijk in het teken van een gigantische bearmarkt. Adverterende bedrijven hebben volgens critici mensen dus een dalende trend in geloodst.

Ook FTX was in 2022 van de partij, die komiek Larry David had ingehuurd met de boodschap dat crypto de ‘kans is die je niet wilt missen’. Maar nog geen jaar na de reclame ging FTX failliet. Zelf vindt David het idioot dat hij heeft meegedaan met het spotje, want hij voelde zich helemaal niet thuis in de complexe crypto-wereld.

Vermogensbeheerder VanEck en eigenaar van de spot-ETF ‘HODL’ zegt wel dat een Super Bowl zonder crypto-advertenties een goed teken is voor de markt, alhoewel het wél druk bezig is met creatieve advertenties voor het nieuwe bitcoin-beursfonds.

De ene persoon vindt het vervelend dat de crypto reclames er niet waren, maar je kunt dus ook duidelijk zien dat niet iedereen deze mening deelt. Het is misschien wel fijn om het positieve te blijven zien, want wellicht haal je er nog wel wat uit.

De Super Bowl is in ieder geval weer geweest en nu is het een jaar wachten om te zien wat er in 2025 met de reclames gaat gebeuren, maar jij hoeft niet zo lang te wachten om aan crypto te beginnen. Start nu bij Bitvavo en mis geen enkele kans. 

🔒 Veilig bij Bitvavo

Plaats een reactie