Nog geen week geleden lanceerde Adidas Originals hun debuut NFT collectie. De collectie, “Into the Metaverse” markeerde de zoveelste stap van een groot merk in de wereld van NFT. Met de lancering van de NFT collectie voegde Adidas zich bij merken als Puma, Nike, en ASICS door een NFT-collectie aan te bieden aan gebruikers en verzamelaars.
Inhoudsopgave
Een bijna recordbrekende NFT collectie
In haar eerste week bracht de Adidas collectie maar liefst 11.391 Ether op de digitale marktplaats OpenSea. Even voor de beeldvorming, dit is maar liefst $43 miljoen, in slechts een week tijd.
Als we kijken naar het handelsvolume, is “Into the Metaverse” er nu al in geslaagd de derde plek in te pikken. Het ligt nu qua handelsvolume nog net achter de massale NFT-collectie Clone X en de Takashi Murakami collectie. Dit, in slechts het eerste weekend, vertegenwoordigt een enorme business voor verzamelaars ook voor fans die graag willen investeren in NFT collectie van het merk.
Dat Adidas goed is in het vermarkten van zijn producten, dat blijkt maar weer eens. Crypto- en NFT-verzamelaars zouden klaar gestaan hebben om op de collectie te springen, want Adidas Originals sloeg de handen ineen met Bored Ape Yacht Club, Punks Comic en gmoney. Alle drie de partijen zijn immens populair in de NFT-ruimte.
Als onderdeel van de samenwerking werden 30.000 exemplaren van de NFTs gemint en gingen op 17 december in de verkoop. 20.000 van deze geminte exemplaren gingen op als onderdeel van de “Fase 1 NFT” verkoop en ze zijn bijna allemaal verkocht. Tijdens de Early Access muntslag werd $ 15,5 miljoen USD verdiend.
Tijdens het minten in de Early Access munt deed zich een technisch probleem voor en werd het minten opgeschort toen een speciale editie Ape (een Mutant Ape) niet werd gemint. Deze speciale NFT is niet alleen een verzamelbare asset, maar geeft eerder toegang tot speciale digitale draagbare voorwerpen in de digitale Metaverse de Sandbox.
Adidas greep naar Twitter om in een hele reeks tweets excuses aan te bieden voor het ongemak dat de kwestie had kunnen veroorzaken.
Wat is minten?
Voor diegene die niet weten wat minten is, even een korte uitleg. NFTs moeten eerst gemint worden. Door middel van minten wordt een NFT gemaakt en worden ook alle gegevens op de blockchain geschreven.
De meeste NFT’s die je kunt kopen zijn meestal al “gemint” door een digitale kunstenaar mint. Vervolgens kan hij de NFT op een zogenaamde secundaire marktplaats aanbieden en verkopen. Maar in het geval van zogenaamde generatieve NFT-projecten ga je als koper de NFT minten. De NFT collectie of NFT item wordt pas gecreëerd zodra je hem koopt.
Dit is nog maar het begin van NFT’s en de digitale wereld
De collectie van Adidas heeft de explosieve groei van NFT’s in de loop van het jaar duidelijk gemaakt. Naarmate meer merken de ruimte betreden, zullen we waarschijnlijk meer en meer adoptie zien.
Adidas en andere merken met grote namen proberen de kloof te overbruggen tussen mainstream (als enorm mode- en atletiekmerk) en niche (door samen te werken met NFT-centrische namen als Bored Ape Yach Club).
NFT’s hebben een enorme explosie veroorzaakt. Dusdanig groot dat Collins Dictionary “NFT” aankondigde als het woord van het jaar voor 2021. Volgens verzamelde gegevens is het gebruik van de term NFT in de loop van het jaar met maar liefst 11.000% toegenomen.
Collins Learning managing director Alex Beecroft merkte op:
“NFT’s lijken ineens overal op te duiken. Ze zijn aanwezig in kunstkaternen, financiële pagina’s, in galeries, in veilinghuizen en op alle platforms van de sociale media. Of het NFT een blijvende invloed zal hebben moet nog blijken. Maar zijn onverwachte aanwezigheid in diverse gesprekken over de gehele hele wereld maakt het heel duidelijk tot het woord van 2021.”
https://www.youtube.com/watch?v=OLL480pbnI4