FC Barcelona, de invloedrijke Spaanse voetbalclub met een enorme schare fans in Spanje en Europa, heeft zijn plannen onthuld om munt te slaan uit de opkomst van NFT’s en de metaverse in de cryptocurrency markt. Joan Laporta, voorzitter van de club, legde op het Mobile World Congress 2022 uit hoe de club van plan is al deze groeimarkten te betreden om meer betrokkenheid van fans over de hele wereld te krijgen. Ook zouden deze de inkomsten van de club kunnen verhogen, maar er zijn risico’s aan verbonden.
Inhoudsopgave
FC Barcelona onderzoekt groeimogelijkheden metaverse en NFT’s
De FC Barcelona, een club met meer dan 120 jaar geschiedenis en een van de invloedrijkste voetbalclubs in Spanje en Europa, heeft aangekondigd dat ze van plan is uit te breiden naar nieuwe groeigebieden, waaronder metaverse en NFT’s. De club onderzoekt momenteel verschillende op blockchain gebaseerde mogelijkheden, waaronder een Barca metaverse en NFT’s en zelfs hun eigen cryptocurrency.
Het belangrijkste doel van de uitbreiding is om de betrokkenheid van de club te vergroten door het gebruik van deze nieuwe technologieën. De club wil ook meer inkomsten gaan genereren door de invoering van deze nieuwe technologieën.
De reden voor de stap in metaverse en NFT’s door FC Barcelona is vanwege het feit dat de laatste tijd er veel aandacht is voor blockchain producten en diensten. Waaronder metaverse en NFT’s. Clubvoorzitter Joan Laporta zei dat de club in staat moet zijn onze leden, onze fans, digitale producten aan te bieden die passen bij de waarde van de club en een heel interessante ervaring genereren.
Laporta kondigde ook aan dat de club de mogelijkheden bekijkt om binnenkort haar eerste NFT dropping te lanceren.
Naast metaverse en NFT’s ook Lancering eigen cryptocurrency
Laporta sprak op het Mobile World Congress 2022 en verklaarde dat de club een eigen cryptocurrency zou willen maken om “financieel te overleven”. Ze zouden de eerste grote sportclub zijn die zijn eigen speciale cryptotoken uitgeeft. Dit in plaats van de fan token die al beschikbaar is, uitgegeven in samenwerking met Socios.
Laporta zei verder dat ze hun eigen cryptocurrency willen creëren en dat de club dat zelf gaat doen. Laporta deelde ook mee dat de club aanbiedingen van cryptocurrency firma’s rond jersey partnerships afwees omdat ze bezig zijn hun eigen metaverse activering te ontwikkelen.
Laporta zei dat de ploeg uiterst gericht is op uitbreiding om nieuwe producten en diensten aan te bieden die verbonden zijn met nieuwe technologieën, om zo relevant te blijven.
Het doel van de club is om titels te winnen en hun fans gelukkig te maken, maar Laporta onthulde ook dat de club ook kansen in de sportindustrie moet benutten. Het is een kwestie van overleven. De stap op in de Metaverse en NFT markt vergroot de kans om te overleven.
Barcelona’s crypto activiteiten tot nu toe en toekomst
De club staat nu open voor groeimogelijkheden en Barcelona kreeg eerder aanbiedingen van Binance en Polkadot voor shirtsponsoring. Maar het engagement van de club met crypto is niet allemaal zonneschijn en regenbogen geweest.
De club had eerder getekend met NFT marktplaats Ownix, maar trok zich na een paar korte weken terug uit de deal vanwege banden van Ownix management met Moshe Hogeg, die gearresteerd werd op verdenking van crypto-gerelateerde fraude.
Vóór al deze activiteiten was FC Barcelona een van de eerste clubs in de sport die met Chiliz een eigen fan token vormde. Tientallen voetbalclubs over de hele wereld hebben dit voorbeeld gevolgd.
Volgens een in augustus gepubliceerd rapport hebben grote clubs in Europa gezamenlijk $200 miljoen verdiend dankzij de fan token koorts op het Socios platform, waarbij clubs de creatie van dergelijke activa steeds meer als een winstgevende activiteit zien.
Het uitbrengen van een geheel eigen cryptocurrency, metaverse en NFT’s zal een hele opgave zijn met veel vraagtekens op het gebied van regelgeving die overwonnen moeten worden.
Hoewel het een grote opdracht is, lijkt het overduidelijk dat de top van FC Barcelona volledige controle over de metaverse en NFT’s engagement van het grootste belang acht. Dit heeft waarschijnlijk de beslissing beïnvloed om Spotify te kiezen boven deze potentiële crypto-partners.
De club bouwt nu al aan infrastructuur om deze nieuwe weg te ondersteunen met de lancering van Barca Studios. Ook wil het de productie van al het audiovisuele aanbod van de ploeg te centraliseren. De club zal de Barca Innovation Hub inzetten om nieuwe technologieën in de werkstroom van de ploeg introduceren.
https://www.youtube.com/watch?v=2WR9BH4-1rU