De wereld van de NFT’s trekt steeds meer bedrijven aan. Meta, het moederbedrijf van de sociale media platforms Facebook en Instagram, heeft nu ook grootse plannen. Uit een artikel in de Financial Times valt op te maken dat het bedrijf aan nieuwe functionaliteit werkt. Hiermee moet het voor de gebruikers van het platform mogelijk worden, om hun collectie in een soort van NFT marktplaats voor Instagram aan het grote publiek te kunnen tonen en te verhandelen.
Inhoudsopgave
NFT marktplaats voor Instagram
Nog niet genoemde bronnen, meldden aan de Financial Times dat Meta, het sociale media bedrijf dat bij velen beter bekend staat als Facebook, aan nieuwe functionaliteit voor hun gebruikers werkt. Deze nieuwe functionaliteit bevat een NFT marktplaats voor Instagram, zodat de gebruikers van het platform hierin kunnen gaan handelen. Ook zou het voor gebruikers van zowel het Instagram als Facebook platform mogelijk worden om hun collectie NFT’s via hun profiel aan het de overige gebruikers van het platform te tonen.
Op basis van welke blokchain de nieuwe functionaliteit zal worden gaan ontwikkeld, is op het moment van schrijven nog niet bekend. Vandaag de dag zijn er verschillende platforms waarop dit mogelijk is. Ethereum is natuurlijk een heel bekende blockchain, maar ook Solana, Flow, WAX en Tezos bieden hiervoor mogelijkheden.
Actief onderzoek naar NFT’s en de mogelijkheden
De activiteiten rondom de NFT marktplaats voor Instagram zijn niet van vandaag. Het bedrijf deed al langer actief onderzoek naar de mogelijkheden van NFT’s. Zo zei Instagram baas Adam Mosseri in december van het afgelopen jaar nog dat het bedrijf nadrukkelijk op zoek was naar een manier om NFT’s voor een breed publiek toegankelijk te kunnen maken. Verder organiseerde Instagram begin januari van het huidige jaar een panel voor ontwikkelaars van NFT’s. Op deze manier wilde men de technologie in een breder onder de aandacht brengen.
Op zich is het heel vreemd dat het bedrijf zoveel onderzoek doet naar NFT’s en de mogelijkheden ervan. NFT’s spelen namelijk een cruciale rol in de opkomst van de Metaverse. De Meta verse is netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes. Hierin kunnen gebruikers onder meer met behulp van avatars op een interactieve manier rondkijken of deelnemen aan allerlei activiteiten.
In een compleet digitale wereld als de Metaverse, is het enorm belangrijk, dat het NFT eigenaarschap van de verschillende objecten die in deze wereld beschikbaar zijn, goed vast te leggen. Meta baas Mark Zuckerberg wilde met de naamswijziging van Facebook naar Meta heel duidelijk kenbaar maken, dat het bedrijf een toonaangevende rol wil gaan vervullen in de Metaverse. Met de ontwikkeling van de NFT marktplaats voor Instagram laat het bedrijf zien op welke wijze NFT’s een rol kunnen spelen.
Grote interesse voor NFT markt.
Zoals we al zeiden, is er een grote interesse voor de NFT markt. Zo maakten twee nog onbekende bronnen bekend dat er naast de NFT marktplaats voor Instagram, nog een vergelijkbare NFT marktplaats met OpenSea in ontwikkeling is.
OpenSea, dat in december 2017 werd opgericht door Devin Finzer en Alex Atallah, is momenteel de grootste marktplaats voor NFT’s ter wereld. Het bedrijf is gevestigd in New York. Ondanks de brede dip van de afgelopen periode in de gehele crypto industrie, wist het bedrijf een handelsvolume van 3,5 Miljard USD te realiseren. Een absoluut recordbedrag.
Even voor je beeldvorming, de gehele markt voor NFT’s realiseerde afgelopen jaar een handelsvolume van 41 Miljard USD. Dit blijkt uit een rapport dat door het toonaangevende markanalysebedrijf Chainalysis werd opgesteld. Het is dus niet zo raar dat deze hype de interesse heeft gewekt van allerlei bedrijven. Ook van buiten de crypto industrie. Niet voor niets zien we dan ook dat steeds meer bedrijven in de NFT markt duiken.
https://www.youtube.com/watch?v=ItkFITtw1_k