De meeste mensen kennen de cryptowereld als de wereld van digitale valuta. Het bekende beeld schetst hoe je fiatvaluta kunt inwisselen voor bijvoorbeeld Bitcoins. Vervolgens kun je met deze digitale munten gaan handelen of diverse aankopen gaan doen. Ook kun je de munten in je wallet laten staan in de hoop dat de waarde ervan stijgt op de lange termijn. De crypto industrie bevat ook een grote crypto gaming sector. Onlangs is een verbod gekomen op Web 3.0 technologieën zoals blockchain games en NFT’s op Steam.
Inhoudsopgave
Crypto gaming sector
Maar de cryptowereld is veel meer dan het hiervoor geschetste beeld. Zo bevat de crypto industrie ook een hele grote crypto gaming sector. In september 2021 heeft CoinMarketCap nog onderzoek gedaan naar deze sector. Toentertijd zouden er maar liefst 162 tokens zijn die een link hebben met gaming. De marktkapitalisatie die rondgaat in deze subsector wordt maar liefst geschat op een bedrag van 13 miljard dollar.
Echter, ook deze subsector van de cryptowereld krijgt steeds meer te maken met strenge wetten en regels. Zo is er onlangs een verbod gekomen op Web 3.0 technologieën zoals blockchain games en NFT’s op Steam. De laatste ontwikkelingen laten de recente veranderingen binnen de sector zien die zijn opgetreden als gevolg van het verbod.
Regels belemmeren innovaties crypto gaming
Onlangs zijn er diverse bedrijven en ondernemers op de cryptomarkt gaan protesteren tegen het nieuwe verbod rondom Web 3.0 technologieën. Het gaat met name om bedrijven uit de gaming sector binnen de cryptomarkt. Bedrijven als Enjin (ENJ) platform, de belangenbehartigingsgroep Blockchain Game Alliance en Fight for the Future werken samen met 26 blockchain gamebedrijven om te protesteren tegen de wet.
Zij hebben een brief geschreven naar Valve Corporation. Valve Corporation is de game ontwikkelaar die het verbod op Web 3.0 technologieën heeft ingesteld. Bekende en veel gebruikte Web 3.0 technologieën binnen de crypto gaming sector zijn blockchain-games en niet-fungibele tokens (NFT’s) op het Steam platform. Terwijl bedrijven protesteren tegen het verbod van Valve Corporation proberen andere platformen blockchain game ontwikkelaars te lokken voor samenwerkingen.
De brief waarin de ENJ, Blockchain Game Alliance, Fight for the Future en de 26 crypto gaming bedrijven protesteren tegen het verbod is openbaar. In de brief probeerden ze Valve Corporation te waarschuwen voor de gevolgen van de regelgeving. De nieuwe regelgeving vertraagt de ontwikkeling van de crypto gaming industrie namelijk flink en ook bepaalde innovatieve projecten zullen stilgezet worden of zelfs afgeblazen. Dit is niet alleen slecht nieuws voor de gaming sector van de cryptowereld, maar zal ook de rest van de cryptomarkt negatief beïnvloeden.
In de brief staat onder andere genoemd hoe de crypto gaming industrie op de goede weg was als het gaat om ontwikkelingen en het bieden van mogelijkheden aan de consument. De sector zit momenteel in een cruciaal ontwikkelingsstadium. Het verbod dat Valve Corporation heeft ingesteld hakt er daarom hard in. Het zorgt voor veel problemen. Daarnaast worden bepaalde ontwikkelingen binnen de sector afgekapt en wordt er een oneerlijke toegang tot de markt gecreëerd voor gevestigde bedrijven. Alle voorstaande punten in de alinea worden in de brief aangekaart door Sebastien Borget. Hij is de president van de Blockchain Game Alliance.
Positieve reacties op het verbod
Veel bedrijven op de cryptomarkt geven aan niet blij te zijn met het verbod van Valve Corporation. Echter, er zijn ook platformen die wel baat hebben bij het verbod. Sommige online crypto gaming platformen hebben juist nieuwe mogelijkheden aangeboden gekregen als gevolg van het verbod. Een voorbeeld van een blockchain bedrijf dat het verbod als positief heeft ervaren is Ultra. Dit bedrijf heeft het first-person avonturenspel Age of Rest overgenomen nadat Steam ‘’een portaal sloot’’ met betrekking tot het spel.
SpacePirate Games heeft laten weten dat Ultra een geweldig platform is en dat het platform zich flink heeft kunnen ontwikkelen sinds het verbod. Het is op zoek gegaan naar een alternatief voor Steam. Voor het verbod gebruikte veel crypto gaming bedrijven het platform. Uit een gegevensanalyse van Steam blijkt dat vanaf pixeltijd (UTC 07:40) het platform werd gebruikt door maximaal 24,3 miljoen ingelogde gamers in de voorgaande periode van 48 uur. Dit laat zien hoe gigantisch het platform is en hoeveel gamers de crypto gaming bedrijven kunnen bereiken als het verbod wordt opgeheven.
https://www.youtube.com/watch?v=nHhAEkG1y2U